Facebook Pixel
E-İhracat

Türkiye’de E-İhracat Yapmak

Global E-Ticaret anlamına gelen E-İhracatın yükselişi ve pratikliği sebebiyle Türkiye’de gerek üretici gerekse satıcı firmalar, yeni pazarlar oluşturmak için E-İhracata yönelmiştir. Mikro ya da makro bazlı E-İhracat modelleri için araştırmalara başlamış, “Yurt dışına neler satabiliriz?” sorusuna yanıt aramışlardır. Eğer siz de bu alanda gelişim göstermek isteyen bir markaya sahipseniz, Türkiye’de E-İhracat yapmak için aşama aşama faydalanabileceğiniz bir E-İhracat rehberine ihtiyaç duyabilirsiniz. Bir kaç başlık altında Türkiye’den dünyaya ürün satabilmek için neler yapmak gerektiğini görelim.

E-İhracat Yapmak için Uygun Ürünlerin Tespiti

Sürekli artan E-Ticaret hacmine paralel olarak E-İhracat da gün geçtikçe yükselmekte, artan talepler ülkeler arası ticaret yolu ile karşılanmaktadır. Türkiye’den dünyaya satılan E-İhracat ürünlerinin başında; giyim eşyası ve giyim aksesuarları, takı ve mücevher, ayakkabı, halı, bitkisel ürünler ve yedek parçalar bulunmaktadır. Dijital ürünler de son dönemde yükseliş trendi göstermektedir.

Üretici Firmalar için E-İhracat

Hali hazırda ürettiğiniz ve dünya pazarına sunmak istediğiniz bir ürün için perakende ve B2B satış kanalları mevcut. Perakende satış için Amazon, eBay, Etsy ve benzeri pek çok site üzerinden yüzlerce ülkeye satış gerçekleştirilebiliyor. Hemen her ülkenin de popüler birkaç yerel E-Ticaret sitesi mevcut. Yerel E-Ticaret siteleriyle ilgili kapsamlı bir inceleme yapılarak hedef pazar için bu yerel web siteleri de bir opsiyon olabilir. Kendi E-İhracat sitenizi hazırlayıp hedef pazarınıza siteniz üzerinden de satış yapabilirsiniz.

B2B satış için de yine mevcut global web sitelere üyelik sağlayabilir ya da kendi web siteniz üzerinden toptan ürün satışı gerçekleştirebilirsiniz.

Aracı Firmalar için E-İhracat

Alım satım yapan bir işletme sahibi iseniz farklı pazarlara yönelik pek çok kalem ürün belirleyip stoklu ya da stoksuz E-İhracat modellerini uygulayıp satış hacminizi büyütebilirsiniz. Bu tip bir çalışmada desteklerden faydalanmak için ürünlerin Türkiye’de üretilmiş olması zorunluluğu bulunmaktadır. Yurt dışına hangi ürünleri satabilirim sorusunun cevabı için pek çok veri ve istatistiği incelemeli, hem yerel hem de global tüketici davranışlarını iyi analiz etmeyi başarmalısınız.

Aracı Firmalar İçin E-Ticaret

Pazar Araştırması

Belirlenen ürün ya da ürün grupları için doğru pazarı belirlemek, hedef pazar tespitinin doğru yapılması, çalışmanın satışa dönüşmesini kaçınılmaz hale getirecektir. İyi hazırlanan bir pazar araştırması; satış sürecinin planlanmasında temel rolü oynar. Talebe uygun ürün arzı yüksek ciro hedeflerine ulaşılmasına sebep olacak, hedef pazarda markalaşma için de alt yapıyı oluşturacaktır.

E-İhracatta Hedef Pazar Analizi ve Seçimi

Satacağınız ürün çeşidi, kullanacağınız teslimat modeli, ödeme sistemi yapısı, ürününüze uygun demografik yapı gibi pek çok faktör hedef pazar ülkelerin belirlenmesinde etkin rol oynar. Makine E-İhracatı için farklı, tekstil E-İhracatı için farklı ülkeler hedeflenebileceği gibi, hedeflenen ülkelerin belirlenmesinde doğru kaynakların belirlenmesi ve geçerli-güncel bilgilere ulaşılması da önemlidir.

E-İhracat Pazar Araştırması Kaynakları

Günümüz teknolojisi ile E-İhracat için hedef ülkelerinize yönelik pek çok veri, istatistik, satış hacmi, destek konularına ulaşabilmek mümkün. Bu bilgiler için başlıca kaynaklar; statista.com, ecommercenews.eu, E-Ticaret.gov.tr, Ticaret Bakanlığı E-İhracat Verileri, Google Market Finder ve Google Trends olarak sayılabilir. Bunların dışında kalan yerel pazar araştırması kaynaklarını da inceleyip müşteri davranışlarını da analiz ederek hedef pazarınızı belirleyebilirsiniz.

E-İhracat Yapmanız için Bilmeniz Gereken Başlıca Konular

Yapacağınız en küçük ticari çalışmada dahi konuya olan hakimiyetiniz başarıya giden yolda önemli bir unsurdur. E-İhracat ile ilgili çalışmalarda da dilerseniz kendiniz prosedürü öğrenebilir, dilerseniz de zaten konuya hâkim bir biçimde E-İhracat danışmanlığı yapan sektör profesyonellerinden destek alabilirsiniz.

Uluslararası Ürün Kodları

HS-GTİP; EAN, barkod gibi ürünün global dolaşımını sağlayan numaralandırma ya da gruplandırma sistemi ile ilgili az çok bilgi sahibi olmanız gerekir. Üretici iseniz E-İhracata başlamak için ilk adım olarak gerekli kurumlara başvuru yaparak bu kodları ürünlerinize tanımlatabilirsiniz. Satıcı firmalar için de satın alma yapacakları ürünlerde bu şartları aramak elzemdir.

Uluslararası Ürün Kodları

Gümrük Mevzuatı

Hedef Pazara yönelik çalışmalar için belirlenen ülke ile Türkiye arasında yapılmış ticari anlaşmalar, desteklenen sektör/ürünler ya da yasaklı ürünleri bilmekte fayda vardır. Sürekli değişen ülkeler arası politikaları sıkıca takip edip bu değişkenlere bağlı ticari yansımaları da güncel olarak bilmek gereklidir.

Elektronik Ticaret Gümrük Beyannamesi

E-İhracat sürecinde Ticaret Bakanlığı tarafından zorunlu olan bu beyanname mikro ihracat sürecinde kargo firmanız tarafından hazırlanmaktadır. Diğer süreçlerde de yine Ticaret Bakanlığı ETBİS sisteminden kolaylıkla verilebilmektedir.

Web Site Kurulumu/ Üyeliği

Global E-İhracat sitelerine üye olduğunuz ya da kendi web sitenizi kurduğunuzda ürünleriniz satabilmek için ihtiyacınız olan birtakım çalışmalar vardır. Bu çalışmaların konuyla ilgili profesyoneller tarafından yapılması ürün satışlarınıza pozitif katkı sağlayacaktır.

İçerik Yönetimi

İçeriği; kısaca ürün görselleri, ürün tanım metinleri, ürünle ilgili açıklamalar, kargo, ödeme ve iade süreçleri metinleri olarak tanımlayabiliriz. Yeterli ve SEO’ya uygun içerik bilgisi yanında ülke alışkanlıklarına ve kültürüne uyumu da dikkate alınması gereken konulardır. Hedef pazar ve kitleye yönelik içerik yönetimi için web site dönüşlerini, müşteri hareketlerini, ziyaret ve satış raporlarını verimli bir şekilde analiz edip gerekli aksiyonları doğru zamanda almak gerekir.

Dil

Hedef pazar ve kitleye yönelik dil çevirileri için sürekli ve farklı kaynaklardan içerik kontrolü sağlamalısınız. Salt çeviriler dışında ülke kültür ve inanışlarına da dikkat etmek gerekir. Örneğin Çin’e yönelik bir üründe 4 rakamını ve kelimesini kullanmak sakıncalı olabilecekken, İskandinav ülkelerinde 13’ü bol olan bir içerik olumsuz karşılanabilir.

Para Birimi

Hedef pazarın enflasyon oranı, kur değişkenliği gibi konular maliyet hesaplamalarınız ve ürün fiyatlandırmalarınız için dikkat etmeniz gereken başlıca unsurdur. Ürün fiyatlandırmasının hedef kitlenin satın alma gücünün dışında olması hedef pazar başarı oranınızı düşürecektir.

Yerel Kargo

E-İhracat yapmak için genel olarak kullanılan teslimat yöntemi global kargolar olsa da bazı ülkeler için yerel kargolar fiyat ve süre avantajı sağlayabilmektedir. Hedef pazar ülkenizi belirledikten sonra ülkenin yerel kargolarıyla ilgili detaylı bir araştırma yapıp avantajlarından faydalanabilirsiniz. Bazı ülkeler için teslimat hızı fiyattan da öte önem arz edebilir.

Yerel Kargo

Şirket Kurulumu

Türkiye’den E-İhracat yapmak için fatura kesmeniz zorunlu olduğundan hangi yöntemi kullanırsanız kullanın bir şirket kurmaya ihtiyaç duyulmaktadır. Türkiye’de kuracağınız şirket üzerinden faturalandırma yapacağınız gibi, çeşitli avantajları dolayısıyla hedef ülkelerde yerel şirketler kurabilir ya da duruma göre şubeler de açabilirsiniz. Satış yaptığınız ülkede bir şirketiniz olması o ülkedeki ticaret hacminiz açısında elinizi güçlendirecektir.

E-İhracat Devlet Teşvikleri

E-İhracat yapmak ya da zaten yapmakta olduğunuz işinizi büyütmek istiyorsanız bu konuda verilen devlet desteklerinden faydalanabilirsiniz. Ticaret Bakanlığı ya da İhracatçı Birlikleri’nden konuyla ilgili bilgi alıp gerekli şartları yerine getirerek; marka tescili, hedef pazar araştırma harcamaları, belirlenen yurt içi ve yurt dışı fuarlara katılım giderleri, yurt dışı ofis, mağaza, depo ya da showroom açma harcamaları, yerel pazarların kendi dilinde yapılan reklam ve tanıtım çalışmalarının harcamaları, üye olduğunuz yerel E-İhracat sitelerinin dijital reklam giderleri ile ilgili konularda devlet desteklerinden faydalanabilirsiniz.

E-İhracat, sektörlere ve hedef pazarlara göre yönlenebilecek ucu bucağı olmayan bir konu. Bu konuda tek sınır hayal gücünüz ve siz hayallerinizin ötesine geçmek için ilk adımı belki de bu yazıyı okuyarak attınız. İlerleyen günlerde E-İhracatla ilgili içeriklerimize devam edeceğiz, takipte kalın…

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu